Wednesday, November 14, 2012

Pierre-Jean de Béranger

Statue of Pierre-Jean de Béranger by Henri Lagriffoul, square du Temple, Paris
Statue of Pierre-Jean de Béranger by Henri Lagriffoul, 1953
Square du Temple, 3e arrondissement
Paris, July 2012

This statue replaced a bronze one by Amédée Doublemard, melted in 1941 during the German occupation of Paris in World War II.

Mon Tombeau

Moi, bien portant, quoi! vous pensez d’avance
À m’ériger une tombe à grands frais!
Sottise! amis; point de folle dépense.
Laissez aux grands le faste des regrets.
Avec le prix ou du marbre ou du cuivre,
Pour un gueux mort habit cent fois trop beau,
Faites achat d’un vin qui pousse à vivre;
Buvons gaîment l’argent de mon tombeau.

À votre bourse un galant mausolée
Pourrait coûter vingt mille francs et plus.
Sous le ciel pur d’une riche vallée,
Allons six mois vivre en joyeux reclus.
Concerts et bals où la beauté convie,
Vont de plaisirs nous meubler un château.
Je veux risquer de trop aimer la vie;
Mangeons gaîment l’argent de mon tombeau.

Mais je vieillis, et ma maîtresse est jeune.
Or il lui faut des parures de prix.
L’éclat du luxe adoucit un long jeûne;
Témoin Longchamps où brille tout Paris.
Vous devez bien quelque chose à ma belle.
D’un cachemire elle attend le cadeau.
En viager sur un cœur si fidèle,
Plaçons gaîment l’argent de mon tombeau.

Non, mes amis, au spectacle des ombres
Je ne veux point d’une loge d’honneur.
Voyez ce pauvre, au teint pâle, aux yeux sombres;
Près de mourir, ah! qu’il goûte au bonheur.
À ce vieillard qui, las de sa besace,
Doit avant moi voir lever le rideau,
Pour qu’au parterre il me garde une place,
Donnons gaîment l’argent de mon tombeau.

Qu’importe à moi, que mon nom sur la pierre
Soit déchiffré par un futur savant?
Et quant aux fleurs qu’on promet à ma bière,
Mieux vaut, je crois, les respirer vivant.
Postérité, qui peux bien ne pas naître,
À me chercher n’use point ton flambeau.
Sage mortel, j’ai su par la fenêtre
Jeter gaîment l’argent de mon tombeau.
My Tomb

What! whilst I'm well, beforehand you design,
At vast expense, for me to build a shrine?
Friends, 'tis absurd! to no such outlay go;
Leave to the great the pomp and pride of woe.
Take what for marble or for brass would pay--
For a dead beggar garb by far too gay--
And buy life-stirring wine on my behalf:
The money for my tomb right gayly let us quaff!

A mausoleum worthy of my thanks
At least would cost you twenty thousand francs:
Come, for six months, rich vale and balmy sky,
As gay recluses, be it ours to try.
Concerts and balls, where Beauty's self invites,
Shall furnish us our castle of delights;
I'll run the risk of finding life too sweet:
The money for my tomb right gayly let us eat!

But old I grow, and Lizzy's youthful yet:
Costly attire, then, she expects to get;
For to long fast a show of wealth resigns--
Bear witness Longchamps, where all Paris shines!
You to my fair one something surely owe;
A Cashmere shawl she's looking for, I know:
'Twere well for life on such a faithful breast
The money for my tomb right gayly to invest!

No box of state, good friends, would I engage,
For mine own use, where spectres tread the stage:
What poor wan man with haggard eyes is this?
Soon must he die--ah, let him taste of bliss!
The veteran first should the raised curtain see--
There in the pit to keep a place for me,
(Tired of his wallet, long he cannot live)--
The money for my tomb to him let's gayly give!

What doth it boot me, that some learned eye
May spell my name on gravestone, by and by?
As to the flowers they promise for my bier,
I'd rather, living, scent their perfume here.
And thou, posterity!--that ne'er mayst be--
Waste not thy torch in seeking signs of me!
Like a wise man, I deemed that I was bound
The money for my tomb to scatter gayly round!

Pierre-Jean de Béranger. Œuvres complètes de Béranger
(Done into English verse by William Young)

1 comment:

cieldequimper said...

Oops. Here I go again... Never heard of the guy before... Thanks!